Otyłość problemem cywilizacyjnym? Dlaczego tak ważne jest dbanie o swoją sylwetkę?

Otyłość, inaczej nazywana zaburzeniem homeostazy przemiany energetycznej, spowodowana jest nadmiernym dostarczaniem do organizmu energii zawartej w pokarmach w stosunku do jego zapotrzebowania. Nadmiar ten magazynowany jest w postaci tkanki tłuszczowej. Otyłość stała się chorobą cywilizacyjną, narasta na świecie w alarmującym tempie, częściej dotyczy krajów rozwiniętych ekonomicznie, co jest spowodowane nadmierną podażą pokarmów oraz zmniejszoną aktywnością fizyczną.

Ilość nadmiernie nagromadzonej tkanki tłuszczowej możemy określić za pomocą wskaźnika BMI (Indeks Masy Ciała). Wskaźnik BMI powyżej 25 to nadwaga, natomiast powyżej 30 to już otyłość.
Otyłość należy do chorób przewlekłych,towarzyszą jej liczne powikłania ze strony układu krążenia i innych narządów.

Główne przyczyny otyłości to przede wszystkim zbyt obfita dieta (nie dbamy o właściwy dobór spożywanych pokarmów), leniwe życie, brak aktywności fizycznej,siedzący tryb życia.
Na skutki takiego funkcjonowania nie trzeba długo czekać. Otyłość jest chorobą-nie leczona prowadzi Nas do gabinetów lekarskich lub na szpitalne łóżko. Nadmiar kilogramów to nie tylko problem estetyczny! Nadmiar nagromadzonej tkanki tłuszczowej to choroba, która grozi wystąpieniem wielu innych chorób.

Do chorób będących w dużej mierze skutkiem otyłości należą m.in.

  • choroba zwyrodnieniowa stawów,
  • bóle krzyża,
  • cukrzyca typu II,
  • hiperglikemia (Podwyższony poziom cholesterolu i trójglicerydów),
  • choroba wieńcowa,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • zaburzenia miesiączkowania,
  • żylaki i zakrzepica żylna,
  • obrzęki i cellulit,
  • zespół bezdechu sennego.

Zdrowie ludzi otyłych jest więc mocno zagrożone. Nie wszystkie skutki otyłości są groźne al np. choroba wieńcowa, nadciśnienie czy zaburzenia oddychania, wpływają zarówno na jakość jak i długość życia.

Badania ostatnich lat wykazały, że nowotwory występują znacznie częściej u osób otyłych. U otyłych kobiet wykazano większe prawdopodobieństwo zachorowania na raka piersi i trzonu macicy,u mężczyzn- na raka gruczołu krokowego i okrężnicy. Bardzo groźna postacią otyłości jest tzw. otyłość brzuszna, która stwarza szczególne zagrożenie powikłaniami kardiologicznymi.
Mniej szkodliwe jest odkładanie tkanki tłuszczowej na pośladkach i biodrach.

Zadajmy więc sobie pytanie – dlaczego ludzie z nadmierna masą ciała nie robią z tym porządku? Przecież źle się czują, zwiększa się ryzyko zachorowania na różne schorzenia, które skracają życie, a ich leczenie pochłania dużo pieniędzy?

Dla osoby,która nigdy nie była gruba,utrzymanie prawidłowej masy ciała to nic trudnego. Nadmierna masa ciała może być przecież skutkiem wielu czynników począwszy od genetycznych,poprzez sposób odżywiania w dzieciństwie, decydujący o ilości komórek w tkance tłuszczowej, które zostają nam na całe życie,nawyki żywieniowe, mające m.in. podłoże kulturowe, wpływ stresów, tryb życia który utrudnia regularne odżywianie, nareszcie zbyt łatwa dostępność nie zdrowej żywności takiej jak np. chipsy, fast food, napoje gazowane.

Należy więc mniej jeść, a więcej się ruszać!

Im wcześniej dostrzeżemy zagrożenia wynikające z postępującej nadwagi czy otyłości, tym lepiej dla nas!

Większość przyczyn i objawów tego schorzenia możemy zlikwidować sami, bez skomplikowanych diet i łykania garściami lekarstw.

Jak wiemy przyczyny powstawania otyłości mogą być różne, ale droga do utraty zbędnych kilogramów jest jedna: zmniejszyć podaż spożywanych pokarmów przy równoczesnym zwiększeniu wydatku energetycznego (poprzez zwiększenie aktywności fizycznej).

Osoba otyła je za dużo w stosunku do zapotrzebowania własnego organizmu, a z nadmiaru dostarczanego pożywienie odkłada się tkanka tłuszczowa.

Kiedy obniżymy ilość jedzenia poniżej tych potrzeb, organizm zacznie uruchamiać własne zapasy tłuszczowe a waga zaczyna spadać. Każdy ma swoje, głęboko zakorzenione nawyki żywieniowe, które są poważna przeszkodą, dlatego kiedy już zdecydujemy się na skuteczny program redukcji masy ciała,potrzebna jest cierpliwość wytrwałość a także znajomość podstawowych zasad zdrowego żywienia.

Podstawowe zasady zdrowego odżywiania:

  1. Jedz regularnie.Spożywaj 5 posiłków dziennie.
  2. Spożywaj dużo warzyw i owoców.
  3. Używaj ziół, a ogranicz sól.
  4. Produkty typu fast food zastąp zdrowszymi, samodzielnie przygotowanymi daniami.
  5. Pij dużo wody.
  6. Nie objadaj się słodyczami. Zastąp je zdrowszymi produktami.
  7. Unikaj alkoholu.
  8. Bądź aktywny fizycznie.
  9. Unikaj białego pieczywa.
  10. Ogranicz spożycie tłuszczów,szczególnie zwierzęcych.